[2017-10-13] I vilket Mediespanarna sammanfattar sina 300 avsnitt i tio punkter. Och dessa är:

  1. Clickbait. Från löp till klick.
  2. Den grunda analysen. Alla skulle bli journalister men blev mediekritiker.
  3. Terrorismen och alarmismen – the oxygen of publicity.
  4. Star Wars – ett av de mest starka varumärkena i galaxen. 
  5. Frustration, Trump och fake news.
  6. Big data – microtargeting och att hålla två tankar i huvudet samtidigt.
  7. Sport (content) is king. Och allt är tävlingar.
  8. Den sociala punkten är passerad där sociala medier blir viktigare än traditionella medier.
  9. Den digitala brytpunkten är också passerad
  10. Podcastens vår
Jesper (tv) och Erik spelar in jubileumsavsnittet. Foto: Per Melander

Lyssna direkt:

Ladda ner som mp3

RÄTTELSER

  • Viralgranskaren startades av Åsa Larsson, Linnéa Jonjons och Jack Werner.
  • Disney köpte Star Wars 2012, inte 2014 som Erik gissar på i avsnittet.

AVSNITTETS LÄNKAR
Paul Frigyes bok: Nyhetsflås och tidsanda (här i podform). Ajour.se. Bakjour. Lisa Magnusson: Snart finns det bara hippa medelklassjournalister kvar. Journalisten: Aftonbladet når den digitala brytpunkten. Staffan Lindberg (i Aftonbladet story): Jakten på sanningen. Följ Erik och Jesper på Twitter och använd gärna hashtaggen #Mediespanarna för att kommentera avsnittet.

LÄNKAR TILL NÄMNDA TIDIGARE AVSNITT
Jack Werner är gäst i avsnitt 123. Avsnitt 294. Vilken sorts bäver är du? som handlar om Big Data och micro targeting. Den sociala punkten: avsnitt 249 och 21. Aron Flam om Dekonstruktiv kritik. Avsnitten där Jesper förutsäger fel och sedan pudlar hårt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *