[2017-10-13] I vilket Mediespanarna sammanfattar sina 300 avsnitt i tio punkter. Och dessa är:
- Clickbait. Från löp till klick.
- Den grunda analysen. Alla skulle bli journalister men blev mediekritiker.
- Terrorismen och alarmismen – the oxygen of publicity.
- Star Wars – ett av de mest starka varumärkena i galaxen.
- Frustration, Trump och fake news.
- Big data – microtargeting och att hålla två tankar i huvudet samtidigt.
- Sport (content) is king. Och allt är tävlingar.
- Den sociala punkten är passerad där sociala medier blir viktigare än traditionella medier.
- Den digitala brytpunkten är också passerad
- Podcastens vår
Lyssna direkt:
RÄTTELSER
- Viralgranskaren startades av Åsa Larsson, Linnéa Jonjons och Jack Werner.
- Disney köpte Star Wars 2012, inte 2014 som Erik gissar på i avsnittet.
AVSNITTETS LÄNKAR
Paul Frigyes bok: Nyhetsflås och tidsanda (här i podform). Ajour.se. Bakjour. Lisa Magnusson: Snart finns det bara hippa medelklassjournalister kvar. Journalisten: Aftonbladet når den digitala brytpunkten. Staffan Lindberg (i Aftonbladet story): Jakten på sanningen. Följ Erik och Jesper på Twitter och använd gärna hashtaggen #Mediespanarna för att kommentera avsnittet.
LÄNKAR TILL NÄMNDA TIDIGARE AVSNITT
Jack Werner är gäst i avsnitt 123. Avsnitt 294. Vilken sorts bäver är du? som handlar om Big Data och micro targeting. Den sociala punkten: avsnitt 249 och 21. Aron Flam om Dekonstruktiv kritik. Avsnitten där Jesper förutsäger fel och sedan pudlar hårt.