[2021-01-21] När en organisation hamnar i en förtroendekris så behöver den snabbt reparera förtroendet. Detta görs genom att 1) bekräfta att felet skett, 2) ta ansvar för felet, 3) beskriva varför felet uppkommit och 4) hur organisationen ska arbeta för att reparera den skada som skett. I detta avsnitt beskriver Erik och Jesper två organisationer i kris: CD Project Red som på ett bra sätt krishanterat ett undermåligt Cyberpunk 2077, och HV71 som på ett dåligt sätt krishanterat en undermålig hockeysäsong.

Lyssna direkt:

Ladda ner avsnitt som mp3

AVSNITTETS LÄNKAR
CDPR:S krishantering: Cyberpunk 2077 — Our Commitment to Quality
HV71:s krishantering Agne Bengtsson: ”Det är tuffa tider”
Följ Erik och Jesper på Twitter och använd gärna hashtaggen #Mediespanarna eller fältet nedan för att kommentera avsnittet.

3 reaktioner på “#470. Lektion i krishantering

  1. Angående om Luleå sparkat någon tränare så tvista de lärda. Luleå HF skulle nog påstå att det aldrig har hänt, men jag skulle nog vilja påstå att Skuggan fick sparken som tränare. Dock behövde han inte lämna organisationen, utan blev sportchef istället. Sedan kan jag inte svara på hur processen såg ut när han bytte tjänst. Det är ju mycket möjligt att det var en önskan från Skuggans sida, men alldeles oavsett är nog slutsatsen att han slutade träna laget på grund av dåliga resultat en inte allt för långsökt teori.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *